Ortopedica a lansat campania Stai drept!, deoarece o postură incorectă se poate îndrepta chiar acum! Te vom învăța cum să adopți postura perfectă și cum o poți menține, astfel că vei deveni mai puternic, mușchii vor lucra mai eficient, articulațiile vor scăpa de presiunea nedorită și vei nu vei mai avea dureri de spate, de mijloc, de gât, de coloană. În plus, vei arăta și te vei simți mult mai bine!  

Părinții aveau dreptate când îți spuneau : Stai drept /Stai dreaptă!, deoarece modul în care stai, postura ta, spune foarte multe lucruri despre tine și despre personalitatea ta. 

Imaginează-ți un om puternic, încrezător, care stă drept, în picioare, în fața ta. Ce fel de postură are acea persoană? Fără îndoială, persoana pe care o vezi este înaltă, cu pieptul deschis, cu capul într-o poziție dreaptă. Pare gata să demonteze orice obstacol i-ar sta în cale. În ciuda acestui lucru, preferăm să nu stăm drepți, să mergem prin viață cu spatele încovoiat, deoarece credem că așa este normal.  

Deși este greu de crezut, modul în care arăți și te simți este direct legat de postura ta, de modul în care stai. Mai spune, de asemenea, cum funcționează mușchii și articulațiile tale. Aviz celor care vor să slăbească, o postură bună te poate ajuta la eliminarea excesului de greutate prin menținerea organelor interne în poziția lor naturală, permițându-le astfel să funcționeze la eficiență maximă. 

O postură deficitară vine la pachet cu :  

 • dureri cronice de spate, gât, și de umeri 

 • dureri și probleme ale picioarelor, genunchilor șoldurilor și leziuni ale spatelui;  

 • dureri de cap 

 • rigiditate 

 • oboseală 

 • atrofie musculară și slăbiciune 

 • respirație dificilă 

 • probleme digestive 

 • compresia nervilor 

 • sciatică 

Care este postura corectă?

Postura este poziția în care iti ții corpul în poziție verticală în timp ce stai în picioare, așezat sau culcat. O postură corectă implică învățarea corpului tău să stea in picioare, să se plimbe sau să așeze fără suprasolicitarea mușchilor sau a articulațiilor.

 O postură corectă:

•Pastrează alinerea corectă a oaselor și articulațiilor, astfel încât mușchii sunt utilizați în mod corespunzător.

•Împiedică suprasolicitarea suprafețelor articulare, fapt care care ar putea duce la artrită 

•Reduce stresul de pe ligamentele articulațiilor coloanei vertebrale

•Previne coloana vertebrala sa se fixeze in pozitii anormale

•Previne oboseala, deoarece muschii sunt folositi mai eficient, iar  organismul utilizeaza mai puțină energie

•Previne durerile provocate de mușchii incordați și durerile de spate  

 

De ce ai nevoie pentru a avea o postură corectă?  

•o bună flexibilitate a musculaturii

•articulații care se pot mișca normal  

•mușchii posturali puternici 

•echilibru în mușchii de pe ambele părti ale coloanei vertebrale 

•conștientizarea propriei tale posturi, astfel încât te poți autocorecta, în caz de nevoie  

•în cazul în care s-au instalat durerile sau ai nevoie de ajutor la început, poți opta pentru un sprijin de nădedje, hamul de memorie pentru prevenție sau de susținere

Postura fiecăruia este influențată de mai mulți factori. În primul rând, ar trebui să începem cu picioarele, care ar trebui să fie puțin depărtate, astfel încât să nu stea încrucișate, ci drepte. Dacă ții unul dintre picioare ușor înaintea celuilalt, acest mic gest preia din presiunea aplicată mușchilor din zona lombară. De asemenea, vârfurile picioarelor trebuie îndreptate spre înainte. 

Călcătura are un rol important pentru modul în care stăm: dacă suferi de pronație (valgus), greutatea corpului este susținută de partea exterioară a tălpii, ceea ce te va determina să calci spre interior; dacă ai supinație (varus), vei avea tendința de a călca în afară, spre exterior. 

Aceste afecțiuni comune duc în timp la probleme ale gleznei, piciorului, șoldurilor și ale spatelor și îți vor influența negativ postură. În cazul copiilor de vârstă mică se pot corecta ușor aceste probleme cu o pereche de talonete sau  încălțăminte ortopedică . În cazul adulților, se poate corecta călcătura prin folosirea susținătorilor plantari , însă piciorul nu se va vindeca niciodată.

Genunchii trebuie foarte puțin îndoiți, aproape imperceptibil, astfel încât să nu simțim dureri sau presiune, ci să adoptăm o poziție cât mai confortabilă și naturală.  

În ceea ce privește coloana vertebrală, aceasta trebuie să aibă o mică curbură în zona lombară. Atenție însă, dacă această curbură este prea mare, iar spatele se arcuiește prea mult, iar abdomenul este împins nefiresc în față, avem de-a face cu lordoză sau hiperlordoză. Aceasta este adesea cauzată de o greutate abdominală excesivă sau de mușchi abdominali slăbiți.

Dacă însă umerii sunt îndreptați spre interior, spatele este arcuit și se formează o cocoașă, bazinul este de asemenea dus puțin în față, iar gâtul este aplecat spre înainte, avem de-a face cu cifoza, o afecțiune a coloanei ce trebuie tratată, întrucât se agravează o data cu vârstă. 

Bineînțeles, dacă vorbim despre scolioză, o boală care se manifestă prin devierea coloanei vertebrale. În funcție de gravitate, coloana se poate deforma până ajunge în forma literei s, așadar nu se mai poate vorbi despre o postură corectă. 

Dacă însă curbura nu necesită intervenție chirurgicală, există tratament non-invaziv stabilit de medicul ortoped, ce implică gimnastică medicală, kinetoterpaie sau purtarea unui corset conceput pe măsură individuală, tip Chenau, în funcție de gradul de curbură al coloanei. Dacă persoana diagnosticată cu o astfel de afecțiune este adult se pot folosi corsetele din material textil pentru repoziționarea coloanei vertebrale si reducerea solicitărilor ce apar la nivelul vertebrelor. Corsetele pot avea niveluri de rigiditate diferite în funcție de gravitatea afecțiunii: semirigid sau rigid.   

Capul trebuie ținut drept, într-o poziție firească. În caz de probleme cervicale, trebuie să vă adresați medicului, deoarece dacă nu stați corect, se vor accentua durerile cervicale și se va agrava lordoza cervicală. Un ham de memorie  poate face minuni în astfel de situații.  

Pentru o postură corectă:  

•Ține capul cu bărbia înăuntru. Nu înclina capul înainte, înapoi sau lateral 

•Asigură-te că lobii urechii sunt pe aceeași linie cu mijlocul umerilor 

•Împinge omoplații în spate 

•Ține genunchii drepți, în poziție naturală

•Îndreaptă partea de sus a capului spre tavan. 

•Ține mușchii abdominali încordați (suge burta). Nu înclina bazinul înainte sau înapoi. 

•Tălpile ar trebui să fie sprijinite confortabil de podea. 

Modul de viață modern predispune la așa-numitele afecțiuni posturale, determinate de statul îndelung în aceeași poziție, lipsa de mișcare și slăbirea mușchilor abdominali.

Ce faci când nu poți susține tot timpul o postură corectă?   

Dacă nu îți poți controla postura și simți dureri în spatele umerilor sau dureri de mijloc după ce stai mult pe scaun, atunci corpul îți dă un semnal că ai nevoie de ajutor!

În cazul în care ai tendința să aduci umerii înainte și să faci “cocoașă”, ai nevoie de un corector de postură , care te va ajuta să stai cum trebuie. Hamul de memorie trage umerii înapoi pentru a menține alinierea corespunzătoare între umeri și coloană. 

Pentru rezultate optime, trebuie purtat în momentele în care știm că apar atitudinile vicioase (de exemplu: la școală, când stăm la calculator sau când petrecem mult timp în mașină).

Dacă însă ai probleme în a ține abdomenul strâns, există soluții speciale, atât pentru femei, cât și pentru bărbați.  

Doamnele care au născut recent, dar și cu mult timp în urmă, pot întâmpina probleme în a-și ține abdomenul strâns în permanență. Există corsete modelatoare care sunt contraindicate, deoarece strangulează practic organele interne și fac mai mult rău decât bine. O centură abdominală, cu mărimea corectă este indicată de către medici, deoarece impulsionează vindecarea. 

Domnii de obicei se pot cocoșa și ei din cauza durerilor de mijloc, provocate de activitate fizică inadecvată sau de mișcări bruște, crize mai vechi sau mai noi de lombosciatică, hernii abdominale. Un brâu va face minuni, deoarece o postură bună înseamnă o distribuire uniformă a greutății corpului și elimină presiunea care duce la deteriorarea articulațiilor și la instalarea durerilor. 

Corpul uman este uimitor, un complex de funcții care atunci când lucrează la parametrii optimi, ne permite să ne bucurăm din plin de viață! De aceea, atunci când din diferite motive are nevoie de sprijin, este important să îi acordăm atenția necesară care ne va scuti de dureri, timp pierdut și bani cheltuiți pe tratamente costisitoare. Și nu uita, stai drept și protejează-ți sănătatea!