De la o vârstă, unii dintre noi nu mai sunt la fel de flexibili și nu ne mai putem bucura de aceeași formă fizică, cum obișnuiam odată. Acest lucru se întâmplă odată cu înaintarea în vârstă, când apar problemele medicale și durerile la nivelul sistemului osos. O mare parte dintre noi se confruntă sau se vor confrunta cu cea mai frecventă afecțiune a articulațiilor-artroza, denumită popular reumatism

Cu toate acestea, artroza este o boală care poate apărea și la persoanele mai tinere, afectând cel mai des articulațiile din zona genunchiului, șoldului sau coloanei vertebrale.  

Ce este artroza și care sunt principalele simptome? 

Artroza reprezintă o afecțiune degenerativă, caracterizată prin subțierea cartilajului, cu alte cuvinte, este o formă de uzură noninflamatorie a articulațiilor.  

Care sunt simptomele artrozei? Principalul simptom al artrozei este durerea articulară, durerea resimțită în momentul mișcării. Aceasta apare în general, dimineața, seara sau după o perioadă lungă de repaus. De asemenea, în multe dintre cazuri, pacientul se poate confrunta cu pierderea completă a libertății de mișcare.  

Cum putem preveni artroza? 

Chiar dacă artroza și-a făcut apariția sau nu, este bine să ai în vedere câteva dintre cele mai bune metode de combatere a durerilor  ce o însoțesc, fie că vorbim de dureri de spate sau de genunchi. Prin urmare, începe cu acești pași: 

1. Menține o greutate corporală normală. Excesul de greutate este unul dintre cei mai importnați factori care favorizează apariția artrozei. Cu cât pui mai multă presiune pe articulații, cu atât mai repede acestea vor slăbi. Prin urmare, pierderea în greutate este un pas important de care ar trebui să țină cont orice persoană care suferă sau este predispusă la această patologie osoasă, scopul fiind acela de a reduce durerea și mai ales de a preveni apariția artrozei. Schimbă dieta, adaugă fibre în fiecare zi și mănâncă echilibrat, mai multe fructe, legume și fibre, limitând în același timp carbohidrații și grăsimile. 

2. Renunță la tocuri! Trebuie să știi că piciorul uman nu  fost proiectat să stea, zi de zi, pe vărfurile degetelor de la picioare, lucru care le scapă multor designeri de modă și fanelor pantofilor cu toc. De aceea, pentru multe persoane, tocurile vor cauza probleme dureroase. Este bine să le porți ocazional, deoarece folosindu-le în mod frecvent, sănătatea picioarelor îți va fi afectată.   Înceracă să alternezi tocurile cu talpa joasa, si, cu siguranță, corpul tău îți va mulțumi. 

3. Încearcă câteva exerciții de bază. Potrivit medicilor ortopezi, unele activități ar putea provoca apariția osteoartrozei și artrozei. Exercițiile cu mare impact asupra corpului, precum fotbalul sau alergarea pe distanțe mari, ajung să puna prea multa presiune pe articulații și, implicit, să afecteze cartilajul mult mai repede decât în mod normal. Ai putea să optezi pentru înot sau pentru mersul pe bicicletă. Aceste activități sunt mult mai indicate atât pentru cei care suferă de artroză, cât și pentru cei care au predispoziție la această boală.

4. Acordă mai multă atenție vitaminei D! O mare parte din populația României se confruntă cu un deficit de vitamina D. Dacă nu știai, carența de vitamina D din corp și oase poate contribui la apariția artrozei și la intrarea mai rapidă în menopauză, în cazul femeilor. Vitamina D este esențială pentru corp și oase. Datorită ei, oasele devin mai rezistente întrucât aceasta ajută corpul să asimileze calciul din dieta. Așadar, dă-i corpului tău vitamine!  Consumă pește, lactate cu grăsimi, gălbenuș de ou și cereale.

5. Hidratează-te! Încă un motiv ca să bei mai multă apă: previi apariția artrozei. Cartilajul din zona articulațiilor este alcatuit, în mare parte, din apă. Pentru a preveni apariția durerilor este indicată o hidratare intensă. Încearcă să consumi 6-8 pahare de apă pe zi; în felul acesta, vei sta departe de durere. 

6. Poartă orteze pentru prevenirea artrozei. Pentru cei care se confruntă cu dureri articulare, o soluție eficientă este purtarea unor orteze pentru încheieturi, picioare  sau pentru spate . Acestea au rolul de a te ajuta să elimini durerea articulară si de a-ți reda, în același timp, bucuria de mișcare. Este indicat să le porți în timpul practicării unui sport sau a altor activități ce presupun efort. Ortopedica oferă o gamă largă de orteze pentru gleznă, genunchiere, orteze pentru încheietura mâiniiși orteze pentru coloana vertebrală