În concepția multor oamenil, un membru rupt este văzut ca un fel de ritual de trecere din copilărie în adolescență. Într-adevăr cele mai multe fracturi apar în rândul celor mici, dar nu sunt singurii care pot suferi în urma acestor probleme. Procesul de recuperare al unei fracturi este unul lung și pot apărea tot felul de probleme și complicații. Din această cauză este important să știm ce trebuie să facem și ce să evităm pentru a ne asigura o recuperare corectă.

Imobilizează zona afectată

Dacă ai fost diagnosticat cu o fractură de os, medicul va imobiliza zona afectată pentru a preveni mișcarea. Pentru imobilizare se poate folosi ghips sau o orteză. Orteza este mai ușoară și confortabilă pentru pacient, se poate da jos cu ușurință pentru control medical sau la duș, dar medicul va decide care variantă este mai indicată. Dacă folosești membrul afectat pentru a ridica lucruri grele sau îl miști în exces în perioada de refacere, osul se poate vindeca incorect.

Dă-i fracturii timp să se vindece

Timpul de vindecare pentru o factură este de 6-12 săptămâni. În primele câteva zile membrul va fi inflamat și vei simți cel mai mult disconfort. În următoarele săptămâni organismul va forma os nou pentru a repara fractura. Procesul poate fi dureros și frustrant, dar este important să oferi organismului timp suficient pentru a se vindeca.

Fii atent la semne de infecție sau alte complicații

În funcție de severitatea fracturii și vârsta pacientului, pot apărea diverse complicații în timpul procesului de vindecare. În cazul în care observi umflarea și decolorarea membrului pus în ghips sau apariția puroiului și a sângelui sub ghips trebuie să mergi de urgență la medic. De asemenea, fii atent și la petele roșii și dureroase care pot apărea sub piele. Ele ar putea indica formarea unui cheag de sânge. 

Ajută-ți corpul prin alimentație

Poți ajuta corpul să vindece fractura mai repede și mai eficient consumând alimente bogate în calciu și vitaminele B, D și E. Aceste elemente sunt vitale în timpul procesului de reconstrucție osoasă și pot scurta timpul necesar pentru recuperare. Produsele lactate, tofu și migdalele sunt recomandate în această perioadă. De asemenea, este indicat să mănânci mai mult. Corpul are nevoie de mai multe calorii decât de obicei pentru a repara fractura.

Renunță la vicii

Viciile sunt dăunătoare în orice situație, dar pot face și mai mult rău în cazul în care te recuperezi după o fractură. Fumatul cauzează o circulație proastă a sângelui, care încetinește procesul de vindecare osoasă. De asemenea, consumul excesiv de alcool poate avea efecte nocive pe termen lung asupra osului.

Mergi la kinetoterapie

Doar pentru că ai scăpat de ghips nu înseamnă că procesul de recuperare s-a terminat. După săptămâni sau luni întregi de stat în ghips, mușchii vor fi atrofiați, iar membrul se va mișca cu greutate. Kinetoterapia (sau terapia prin mișcare) este esențială pentru o recuperare corectă și se poate practica doar sub indrumarea unui kinetoterapeut. Scopul ei este recăpătarea coordonării și preciziei mișcărilor, redobândirea tonusului muscular și a mobilității articulare.

 sursa foto: wikimedia.org