Sindromul tunelului carpian

Nume alternativ:

Compresia nervului median, Neuropatia mediana

Sindromul tunelului carpian este o neuropatie periferică ce apare acolo unde nervul median este presat în interiorul tunelului carpian, la nivelul încheieturii. Patru tendoane flexoare superficiale ale degetelor și tendonul flexor muscular al policelui trec prin tunel. Orice proces care face ca acest spațiu să se umple (inflamarea unor tendoane, prezența lichidului) cauzează reducerea spațiului și strivirea nervului.

Simptomele apar gradual, cauzând o senzatie de căldură, crampe, durere, slăbire sau amortire a mâinii și încheieturii, în special al indexului și mediusului. În unele cazuri dispare senzatia tactilă, însă de cele mai multe ori, principalele simptome ale Sindromului Tunelului Carpian sunt:

• *dureri ocazionale, senzație de amorțeală, furnicături ce apar la anumite mișcări ale mâinii, cum ar fi ținutul telefonului la ureche, cititul, scrisul si condusul;
  • *amorțeli si tremurături fine ale mâinilor;
  • *scăderea progresivă a sensibilității degetului mare, arătătorului și degetului mijlociu;
  • *senzația de slăbiciune a mâinii;
  • *imposibilitatea mișcării degetelor și a mâinii imediat după trezire;
  • *dureri ascuțite, apărute uneori in antebraț.

Există caracteristici anatomice specifice fiecărui individ în parte, care pot duce la apariția Sindromului Tunelului Carpian, cum ar fi un tunel carpian foarte îngust din naștere, însă cea mai importantă cauză și factor de risc rămâne profesia.

Persoanele care lucrează mult la calculator, care lucrează în poziții dificile sau cei care trebuie să țină diverse greutăți în mână ori fac mișcări bruște și frecvente cu articulațiile mîinilor, sunt cei mai expuși.

Alți factori de risc sunt:

• *bolile care afectează țesutul conjunctiv, determinând inflamația și tumefacția articulațiilor (poliartrita reumatoidă, lupusul eritematos sistemic, diabetul zaharat, obezitatea)
  • *traumatisme osoase și tumori apărute la acest nivel
  • *înaintarea în vârstă

Recomandarea principală a medicilor este evitarea suprasolicitării mâinii și tratare corectă a altor boli care pot determina apariția sindromului de tunel carpian, a frigului si a aportului crescut de sare ce favorizează apariția edemelor, menținerea unei greutăți normale, realizarea unor exerciții fizice pentru creșterea flexibilității mâinii și folosirea suporturilor sau a ortezelor pentru încheieturi.

Tratamentul implică evitarea mișcării încheieturii sau programarea alternativă sau mai putin traumatică a perioadelor de activitate - odihnă, și dacă nu este suficient, încheietura ar trebui imobilizată  cu o orteză, precum și cu tratament farmaceutic antiinflamator, în vederea scăderii presiunii asupra nervului median.