Incontinență urinară de efort

Definiție

Incontinența urinară este definită ca pierderea de urină prin uretră ca urmare a efortului sau a necesitătii imperioase de a urina, care nu poate fi stăpanită prin propria vointă.

Este o afecțiune frecventă, 25% din femei se pare că suferă de această afecțiune, dar procentul este cu siguranță mai însemnat, deoarece femeile se feresc să apeleze la medic, considerând normală afecțiunea, ca o consecintă a nașterilor naturale. Incontinența însă afectează în proporție mai mică și bărbații, indiferent de varstă.

Există două forme principale: incontinență urinară de efort (cea mai frecventă) și incontinența prin imperiozitate, două forme care se pot întâlni separat, dar pot și coexista.

Incontinența urinară de efort este cauzată de slăbirea structurilor de susținere pelvină, în mod special de slăbirea mușchilor și fasciilor planșeului pelvic, care în mod normal susțin uretra.

Pierderea de urină se produce ca urmare a efortului de tuse, strănut, ridicarea de greutăți și poate îmbrăca forme ușoare cu pierderi ocazionale, până la forme grave cu pierderea de urină la orice modificare de poziție sau mers. Evoluția incontinenței este progresivă odată declanșată, rareori se ameliorează spontan (forme pasagere care apar în cursul sarcinii și dispar în primele săptămâni de lehuzie).

Cauze și riscuri

Cauzele sunt reprezentate de sarcină și naștere, și tot ce implică acestea (travaliul prelungit, nașterea dificilă, incizia sau nu a perineului, număr de nașteri), dar nu numai, existând și alte cauze: obezitatea, tusea cronică, menopauza, fumatul. De cele mai multe ori incontinența este o consecință a rupturii de perineu, dar nu este asociată în mod obligatoriu cu această. Infecțiile urinare, cistita, leziunile colului, tumorile uterului sau colului uterin sunt boli care se manifestă prin același simptom, determinând o falsă incontinență.

Diagnosticul nu poate fi pus, dacă pacienta nu se adresează direct medicului în legătură cu aceste simptome. Frecvent femeile nu relatează această problemă din jenă, pudoare și de aceea, netratată, afecțiunea duce la depresie. Mirosul dezagreabil, folosirea absorbantelor, limitarea capacității de relații sociale, afectarea vieții sexuale duc la căderea calității vieții și au efecte asupra dispoziției și tonusului psihic, cu grade variabile de depresie.

În cazul bărbatilor, incontinența urinară de efort se observă după o intervenție chirugicală asupra prostatei.

Prevenție

Din păcate, nu există forme dovedite clinic pentru prevenția incontinenței urinare. Se pare insă că există câteva metode pentru a reduce riscul dezvoltării acestei afecțiuni:

• mențineți-vă o greutate sănătoasă,
  • practicați exerciții Kegel, mai ales în timpul sarcinii,
  • evitați iritanți ai vezicii urinare, precum cofeina și alimentele acide,
  • mâncați mai multe fibre, care pot preveni constipația, ce favorizează incontinență.

Tratament

Tratamentul formelor ușoare de incontinentă în special la femeile tinere, este conservator – gimnastică Kegel, biofeedback, etc.

În majoritatea cazurilor, tratamentul este doar chirurgical. Există peste 200 de tehnici chirurgicale, dar riscul de recidivă este de 20-70%. În ultimii ani au apărut tehnici revoluționare , cum ar fi: TOT (transobturator tape) și TVT (transvaginal tape), ce folosesc proteze de polipropilenă, numite și „bandelete”, care joacă rol de „hamac” pentru uretră, o repoziționează și îi redau funcția de continență.

În cazul bărbatilor afectați de incontinență urinară, tratamentul este în principal medicamentos, iar pentru a le oferi posibilitatea de a-și continua viața socială nestingheriți, se pot folosi condoamele urinare cu sistem de prindere velcro, împreună cu sacii pentru zi sau sacii pentru noapte.  Toate produsele se pot achiziționa COMPENSAT prin CAS din orice magazin ORTOPEDICA sau din magazinul online.

Operația se realizează sub anestezie locală sau rahidiana, durează între 15-45 minute (în cazul în care se asociază și cu alte leziuni: cistocel, rectocel,etc, timpul intervenției se prelungește). Pacienta se externează în maxim 24 de ore, reintegrarea socio-profesională fiind posibilă imediat.

Trebuie reținut că cea mai importantă problemă este cea legată de diagnostic, deoarece pacientele rămân nediagnosticate din cauza neprezentării la medic.

Diagnosticul și tratamentul precoce duc către o vindecare completă și durabilă.

Mai trebuie menționat că acest tip de „bandelete” este decontat de către CAS în proporție de 100%, astfel că pacienta poate beneficia de acestea foarte rapid și GRATUIT. Specialiștii ORTOPEDICA vă pot consilia gratuit în pregătirea dosarului pentru obținerea deciziei de decontare CNAS.

Articol pregătit de către domnul doctor chirurg Teodor Nitu Stefan din Constanța.

Seteaza descrescator

1 Articol(e)