Bursita

Definitie:

Bursita se manifestă ca o iritare sau o inflamare a bursei. Bursa este un sac umplut cu lichid de lubrifiere, situat între țesuturi, între oase, mușchi, tendoane și piele, care scade fricțiunea și iritațiile. Bursele se regăsesc în locuri ca umărul, șoldurile, genunchii, coatele și gleznele, acționând ca niște perne de protecție. Bursita apare atunci cand acești săculeți devin inflamați.

Cel mai frecvent simptom al bursitei este durerea. Durerea poate fi graduală sau bruscă și severă, în special în cazul în care sunt prezente depozitele de calciu.

Când bursa se inflamează, devine rigidă și nu mai funcționează cum ar trebui, astfel că apare procesul de frecare dintre tendoane, urmat de durere, senzație de tensiune, căldură, înroșirea și umflarea zonei afectate.

Din păcate, durerea iradiază și în afara ariei articulației afectate, iar dacă se amână vizita la medic și se continuă activitatea, simptomele se agravează. S-a obsevat că în urma executării unor mișcări ușoare, durerea articulară poate dispărea.

Bursita apare cel mai adesea in cazul adulților, cu vârsta de peste 40 de ani, fiind de obicei cauzată de un impact repetitiv, minor asupra zonei, dar poate apărea și dintr-o leziune bruscă, mai gravă. Vârsta joacă, de asemenea, un rol important. Pe măsură ce îmbătrânim, tendoanele sunt capabile de a tolera mai puțin stres, devin mai puțin elastice și astfel riscul de a se rupe este mai mare.

Suprasolicitarea sau rănirea articulației la locul de muncă sau în cazul practicării altor activități, poate crește, de asemenea, riscul dezvoltării unei forme de bursită. Exemple de activități cu risc ridicat includ grădinăritul, greblatul, tâmplăria, datul cu lopata, vopsitul (suprafețe mari), spălatul (de mașini, industrial), tenisul, golful, schiul, etc. De asemenea, postura incorectă la locul de muncă sau acasă sau efortul fizic fără încălzirea și întinderea corectă a articulațiilor, pot duce, de asemenea, la bursită.

Poziția anormală sau prost plasată a unor articulații sau oase (cum ar fi diferențele de lungime la nivelul picioarelor sau artrita unei articulații) poate adăuga un stres suplimentar pe bursă. Alte afecțiuni, cum ar fi artrita reumatoidă, guta, artrita psoriazică, tulburările tiroidiene sau reacții de medicație neobișnuite pot crește, de asemenea, riscul unei persoane de a dezvolta această boală. In plus, o infecție poate duce ocazional la inflamarea unei burse.

Prevenție

În primul rând, înaintea unei activități ce presupune efort fizic este recomandată întinderea și încălzirea articulațiilor, prin stretching și mișcări ușoare, deoarece acestea  previn bursita. De asemenea, este importantă întărirea musculaturii adiacente articulațiilor ce sunt supuse la presiuni mari prin activități repetitive sau efort brusc și creșterea pe cât posibil a mobilității.

Un alt aspect important este protejarea zonei suprasolicitate, prin folosirea de exemplu a unei  genunchiere  sau a unei orteze de cot care să susțină zonele predispuse la bursită.

Nu uitați de repaus, care este extrem de important pentru că oferă timp articulațiilor să își revină!

Tratament

Tratamentele includ odihna, aplicarea de gheață pe bursa afectată și utilizarea medicamentelor antiinflamatoare, cum ar fi ibuprofenul, naproxenul sau alte analgezice.

Dacă acestea nu funcționează și durerea nu dispare, steroizii, cum ar fi cortizonul, sau anestezicele precum lidocaina pot fi injectate în bursa afectată și pot fi de real ajutor în eliminarea durerii.

Vizita le medic este urgentă dacă:

• aveți febră mai mare de 39 de grade - semn de infecție,

• zona afectată este tumefiată, roșie și caldă,

• aveți o stare de boală generală și mai multe zone dureroase,

• nu vă puteți mișca zona afectată.

Din păcate, bursita poate reapărea și este nevoie de o protejare permanentă, prin purtarea unor orteze care mențin articulația caldă, stabilă și impiedică inflamarea bursei si previn de asemenea dezvoltarea altor complicații sau afecțiuni care vă pot crea neplăceri pe termen lung.

Surse WebMD.com , AAOS.org