Artrită

Nume alternativ:

Inflamarea articulațiilor

Artroza este o degenerare a articulațiilor; o inflamare acută sau cronică a unei încheieturi și a țesutului moale cu deteriorare progresivă a încheieturii și cu distrugerea cartilajului. Artroza reprezintă cea mai frecventă afecțiune a articulațiilor și cauza principală a handicapului la persoanele în vârstă.

Primul simptom al artrozei este durerea. Durerea este un simptom care poate apărea la orice articulație afectată de artroză. Ea este graduală și apare mai ales când se face mișcare sau cand articulația este suprasolicitată. Durerea poate deveni mai accentuată pe parcursul zilei. Pe lângă durere, multe persoane suferă din cauza ințepenirii articulației, mai ales după o perioadă de repaos sau articulații umflate.

Ca rezultat al artrozei/artritei, încheietura este dureroasă și inflamată cu pierderea mobilității, deformare și deplasare. Poate afecta încheietura mâinii sau a membrelor inferioare ce suportă greutatea, artroza reumatoidă fiind afecțiunea cea mai comună și mai debilitantă.

Deși există foarte multe studii în domeniu, nu se știe exact care este cauza artrozei, insă au fost identificați mai mulți factori care contribuie la apariția acesteia, printre care un rol important îl joacă factorul genetic, ereditar dar și suplasolicitarea articulațiilor determinată de supraponderabilitate, a unor leziuni sportive sau a îndeplinirii unei munci grele.

Din punct de vedere al prevenirii este foarte importantă menținerea unei greutăți corporale în limite normale și acordarea unei atenții sporite în cazul femeilor la menopauză și a pacienților cu boli cronice ca diabetul sau hipotiroidia, ce prezintă un risc sporit de apariție a artitei/artrozei.

Aportul medicinei sportive și al medicinei muncii contribuie la prevenirea modificărilor artrozice prin remedierea efectelor traumatismelor repetate, al pozițiilor vicioase și a efortului necontrolat.

În primele etape ale artritei, se iau un număr mare de măsuri pentru urmarea unui tratament non-invaziv cum ar fi modificarea activităților zilnice, imobilizarea articulațiilor, terapia la rece și medicamentele antiinflamatoare.

Tratamentul cu orteză are o dublă funcție, pe de-o parte imobilizarea încheieturii cu menținerea ei relaxată și pe de altă parte, realinierea încheieturii cu evitarea devierii axiale, tipică artritei.